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- Info
Daniel Kuhner
Publications
Conference Papers
- Daniel Kuhner, Johannes Aldinger, Felix Burget, Moritz Göbelbecke, Wolfram Burgar, Bernhard Nebel
Closed-Loop Robot Task Planning Based on Referring Expressions
Proc. of the IEEE/RJS International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS), Madrid, Spain, 2018
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@inproceedings{kuhnerd18iros,
author = {Daniel Kuhner and Johannes Aldinger and Felix Burget and Moritz Göbelbecker and Wolfram Burgard and Bernhard Nebel},
title = {Closed-Loop Robot Task Planning Based on Referring Expressions},
booktitle = {Proc. of the IEEE/RJS International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS)},
url = {http://ais.informatik.uni-freiburg.de/publications/papers/kuhnerd18iros.pdf},
address = {Madrid, Spain},
year = {2018}
}
- Felix Burget, Lukas Dominique Josef Fiederer, Daniel Kuhner, Martin Völker, Johannes Aldinger, Robin Tibor Schirrmeister, Chau Do, Joschka Boedecker, Bernhard Nebel, Tonio Ball, Wolfram Burgard
Acting Thoughts: Towards a Mobile Robotic Service Assistant for Users with Limited Communication Skills
Proceedings of the IEEE European Conference on Mobile Robotics (ECMR) , Paris, France, 2017
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@inproceedings{burget17ecmr,
author = {Felix Burget, Lukas Dominique Josef Fiederer, Daniel Kuhner, Martin Völker, Johannes Aldinger, Robin Tibor Schirrmeister, Chau Do, Joschka Boedecker, Bernhard Nebel, Tonio Ball, Wolfram Burgard},
booktitle = {Proc.~of the IEEE European Conference on Mobile Robotics (ECMR)},
year = {2017},
title = {Acting Thoughts: Towards a Mobile Robotic Service Assistant for Users with Limited Communication Skills},
address = {Paris, France},
url = {http://ais.informatik.uni-freiburg.de/publications/papers/burget17ecmr.pdf}
}
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Jürgen Hess and Maximilian Beinhofer and Daniel Kuhner and Philipp Ruchti and Wolfram Burgard
Poisson-Driven Dirt Maps for Efficient Robot Cleaning
In Proc. of the IEEE Int. Conf. on Robotics and Automation (ICRA) Karlsruhe, Germany, May 2013
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@inproceedings{hess13icra,
author = {J{\"u}rgen Hess and Maximilian Beinhofer and Daniel Kuhner and Philipp Ruchti and Wolfram Burgard},
title = {Poisson-Driven Dirt Maps for Efficient Robot Cleaning},
booktitle = {Proc.~of the IEEE Int. Conf. on Robotics & Automation (ICRA)},
month = {May},
year = 2013,
address = {Karlsruhe, Germany},
url = {http://ais.informatik.uni-freiburg.de/publications/papers/hess13icra.pdf},
}
Thesis
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Daniel Kuhner
Augmented-Reality-Spiele mit 3D-Welterfassung und Ganzkörper-Bewegungserkennung
Bachelor's Thesis, University of Freiburg, Autonomous Intelligent Systems Group, 2010
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@MASTERSTHESIS{kuhner10bsc,
author = {Daniel Kuhner},
title = {Augmented-Reality-Spiele mit 3D-Welterfassung und Ganzk\"orper-Bewegungserkennung},
school = {University of Freiburg, Department of Computer Science, Autonomous Intelligent Systems Group},
year = {2010},
type = {Bachelor's Thesis},
month = sep,
abstract = {Neue technische M\"oglichkeiten im Bereich von Ganzk\"orper-Bewegungserfassung und 3DWelterfassung
erlauben die Umsetzung neuartiger Spielkonzepte. In dieser Arbeit wurde ein
tragbares Augmented-Reality-Spiel entwickelt, das es erlaubt, in der wirklichen Welt eine
Minigolf-Simulation zu spielen. Im Laufe dieser Arbeit sind eine Reihe neuer Fragestellungen
entstanden, zum Beispiel, wie die Spielsimulation, zusammen mit einer Videobrille, 3DKamera
und der echten Umgebung robust in \"Ubereinstimmung gebracht werden kann und
wie die Steuerung des Spiels automatisch an die K\"orpereigenschaften des Spielers angepasst
werden k\"onnen. Hierzu wird zun\"achst aus den Kameradaten ein 3D-Mesh generiert, und der
Fußboden mittels eines robusten Sch\"atzverfahrens detektiert. Daraus wird die Kameraneigung
korrigiert, um Helm, Kamera und Anzug gegenseitig in \"Ubereinstimmung zu bringen.
Dieses so erzeugte Mesh wird dann als Weltmodell f\"ur eine Physiksimulation verwendet. Zus\"atzlich
simuliere ich einen Minigolfschl\"ager in der Hand des Spielers und einen Ball. Beides
zusammen wird dann mit den Bildern der realen Welt \"uberlagert, sodass der Spieler simuliertes
Minigolf in einer echten Umgebung spielen kann. Da verschiedene Spieler mit unterschiedlicher
K\"orpergr\"o\ss{}e, Alter oder Spielstil verschiedene Spielparameter ben\"otigen, stelle
ich im zweiten Teil der Arbeit ein Lernverfahren vor, das es erm\"oglicht, sowohl die Schl\"agerl\"ange
und -orientierung, als auch die Links/Rechtsh\"andigkeit aus Schlagbewegungen des
Spielers zu sch\"atzen. In meinen Experimenten zeige ich, dass mittels, des in dieser Arbeit vorgestellten
Verfahrens, die ben\"otigte Hardware automatisch aufeinander abgestimmt werden
kann, sodass das simulierte Spiel sich in guter \"Ubereinstimmung mit der wirklichen Welt befindet.
Au\ss{}erdem zeige ich, dass die Anpassung des Spieles an den Spieler zu Verbesserungen
in der Bedienbarkeit f\"uhren.}
}
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Daniel Kuhner
Tactile Exploration for Segmentation of Objects
Master's Thesis, University of Freiburg, Autonomous Intelligent Systems Group, 2013
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Video 1
Video 2
@MASTERSTHESIS{kuhner13msc,
author = {Daniel Kuhner},
title = {Tactile Exploration for Segmentation of Objects},
school = {University of Freiburg, Department of Computer Science, Autonomous Intelligent Systems Group},
year = {2013},
type = {Master's Thesis},
month = feb,
abstract = {To perform any meaningful task autonomous robots need to be provided
with information and models about the objects they should interact with. To
overcome the tedious task of supplying these models by hand, autonomously
acquiring such knowledge is an area of active research.
In this thesis we propose an approach that enables a robot to segment
objects of interest from a working surface through autonomous interaction.
The approach selects object candidates from a RGB-D sensor view. For the
candidates found to be actual movable objects it generates a 3D model and
segmented views of color images that can then be employed in further systems.
We propose to interact with object candidates through push actions to determine
whether an object candidate is a movable object. These push actions
are also used to generate changes in the sensor view that in turn serve to
infer, which parts of the sensor view constitute the object of interest. By
planning successive push actions on the current model, we iteratively improve
the model of the object. Applying this method to all object candidates,
we retrieve a 3D model and a segmentation of each movable object.
We evaluate our approach using a robotic manipulator and a RGB-D sensor
in a real environment with everyday objects. Our results show that the proposed
approach is capable of accurately modeling the objects. Furthermore,
our segmentation is in high accordance to the ground truth. Our experiments
show that the proposed pushing algorithm allows a robust manipulation of
objects. Overall, our system enables an autonomous exploration of objects
in the environment.}
}
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